Jdi na obsah Jdi na menu
 


Stavba Fordu F-150

8. 4. 2007

Jak jsem stavěl Ford F-150

 

Technická data modelu auta

Podvozek:                               Tamiya TA-02

Pohon:                                     el. motory řada 500-600; pastorek 16

Regulátor:                                Bel 32  (Hitec SP-560)

Funkce:                                   kromě jízdních funkcí jsou to blinkry (L;P;výstražné) vč. zrcátek; brzdová světla, hlavní a koncová světla, mlhovky a přídavná světla; klakson

Váha:                                       2kg

           Technická data modelu vleku

Podvozek:                               vlastní konstrukce – neodpružen

Funkce:                                   koncová světla; brzdová světla; blinkry (L;P;výstražné) naklápění ložné plochy

Váha:                                       prázdný 0,5kg

Nosnost:                                  až 5kg

Existuje nepřeberná řádka modelů, které možná nikdo jiný nemá. Je to vlastně jedna ze ctižádostí nás, co se pokoušíme modely stavět. Jsou mnohdy dovedeny ke vzhledové dokonalosti – to podle toho jak koho z nás poslouchají ručičky či další k tomu potřebná zařízení našeho těla i podle toho, co jsme pochytili a jaké je technické zázemí. Také já jsem chtěl mít něco originálního, hlavně s hodně funkcemi a „koukatelného“.  Zčásti i proto, abych už nezáviděl kolegovi Jardovi jeho načinčané kamiony. Koneckonců Jarda je iniciátorem autíčkářských aktivit našeho jinak lodního modelářského klubu a tak trochu mě hecoval. Dobře cílenými poznámkami mě dohnal k prohlášením, ze kterých už nešlo vycouvat. V duchu jsem prošel svůj modelpark, posoudil možnosti a podle nich se pak definitivně rozhodl pro model auta v měřítku 1:10 s vlekem. Obojí bude funkční.  

Za základ jsem zvolil starší podvozek TA-02, který mi zůstal z rallyové tamiyácké Toyoty. Mám ho rád pro měkké pérování s vyšším zdvihem a dostatkem prostoru pro elektroniku. Pro daný účel plně vyhovuje i s vůlemi nasbíranými za léta provozu. Podvozek nevyžadoval žádné dodatečné zpevňování. U zadního domku navíc bylo velmi jednoduché nahradit plastový ochranný hák hliníkovou konstrukcí závěsu. Toto řešení mělo další výhodu. Vznikl prostor pro umístění cykloblikačky, pomocí níž jsou ovládány blinkry.

 

Obrazek

 Veškerá elektronika je připevněna (vesměs tavným lepidlem) přímo k podvozku a napájena z pohonného akumulátoru. Jen blikač má vlastní napájení dvěma AA akumulátory. Pohon je motorem řady 600 a převod hnací síly 16 zubovým pastorkem. Přenos k diodám v karoserii je zajištěn pomocí plochého počítačového kabelu.

.

Obrazek

Volba karoserie byla podřízena dostupnosti trhu. Na F-150 jsem čekal 2 měsíce. Karoserie vyhovuje mému záměru robustnosti a cenou necelých 700,-Kč. Barvení proběhlo běžným způsobem. Barevná varianta má evokovat civilní vozidlo. Oříškem bylo umístění diod, jeho řešením zase výroba vnitřních laminátových skořepin přední a zadní části. 

Obrazek

Narušení estetiky vnitřku a zvýšení váhy bohatě vyvážila výztuha problematických míst karoserie a možnost napodobit originální paraboly hlavních a zadních skupinových světel Ty přední jsou vybroušeny z plexiskla a zadní z ingotů dvousložkového plnícího tmelu.

Obrazek

Tím však problém nekončil. Obě skořepiny bylo třeba připevnit ke karoserii. Způsob uchycení se přímo naskýtal ve využití rámů. Auta tohoto typu jsou jimi dnes vybavena téměř standardně a typů je tolik, že přirozeně může působit skoro každý. Rámy jsou tvarovány z hliníkové trubičky o průměru 6mm.

Obrazek

Zcela jistě by se dalo více si vyhrát s přídavnými světly, ale není problém je kdykoli nahradit lepšími. Ke karoserii nebyly dodány žádné doplňky a tak jsem, chtě nechtě, musel vyrobit i zpětná zrcátka. Ta jsou opět z plexiskla a doplněna o drobnou vychytávku – blinkr. 

Obrazek

Vlek má být funkční přepravník aut. Požadavky projektu byly: podoba se skutečným vlekem, funkčnost, odolnost při provozu, nízká váha, lehká zpracovatelnost materiálu. Jako vhodný materiál byl jednoznačně zvolen hliník. Na trhu lze dnes najít profily roztodivných tvarů a tak bylo zapotřebí poshánět jen ty správné. Lepení se mi zdálo velmi choulostivé a zranitelné v provozu a proto jsou všechny spoje šroubované. Ubere to sice na vzhledu, vlek se však stal na 100% použitelný k účelu pro který byl stvořen. Nyní však k jeho stavbě. Je ze dvou celků. Podvozku a ložné plochy. Neodpruženou nápravu podvozku tvoří (původně lodní) zapouzdřená hřídel s koly Carson. Ložná plocha je tvořena hliníkovým profilem větrací mřížky ohnutým do potřebného tvaru a pospojovaného jaklem 6x6mm. Funkčnost ložní plochy zajišťuje standardní servo. Funkční je i osvětlení vleku zadními skupinovými svítilnami – blinkly, brzdy a koncová světla.

 

Obrazek

Soustava elektroinstalace je napájena a ovládána souběžně se světly tahače. Přenos pomocí kabelu. Ten je v současnosti asi největší kaňkou na vzhledu celé soupravy, protože spolu s konektorem jsou o dost větší než by měly být. Menší, sedmižílový jsem prostě zatím nesehnal.Souprava si však nečiní nárok být považována za maketu. Veškerá stavba byla nakonec podřízena maximální funkčnosti a jako základ k dalším klubovým záměrům. Je mnoho detailů, jež by mohly být zpracovány mnohem lépe a na příštím modelu to tak určitě i bude. 

Obrazek

 

 

Náhledy fotografií ze složky Ford F-15O

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

vlek

(Šimon, 21. 6. 2015 21:42)

pROMIŇ SIMON.VYSTAVEL@POST.CZ
mOBIL: 608 266 268 264 KLIDNĚ PROZVOŇ, ZAVOLÁM ZPŠT

Re: vlek

(add Šimon, 22. 6. 2015 11:54)

Ahoj Šimone, zkusil jsem ti poslat mail, z tel. čísla jsem trochu plachej.
Jinak: odpovědi na tvé otázky ohledně ceny najdeš o něco níž; pokud bys potřeboval konzultaci je asi nejlepší e-mail. Snažím se odpovědět co nejdřív. Na telefon se mi zpravidla stejně nedovoláš. :-(
Klidně se ptej.

vlek

(Šimon, 21. 6. 2015 21:41)

Ahoj kdybych chtěl takový vlek pomohl bys mě? Buď rady, nebo rovnou postavit. Kolik vyjde takový sranda?

add nonon

(Petr, 29. 7. 2011 20:57)

Dík. Jak jsem to stavěl by mělo být patrné z popisu. Není to maketa ale účelu podřízený funkční model. A ano, na předváděcích akcích je úspěšný -- budí pozornost. :-)

dobreééééé

(nonon;, 29. 7. 2011 17:29)

supeer akoo si to spravil a twen vozik palec hore

add. vlek

(Petr, 28. 9. 2010 15:14)

No to jsem nikdy nepočítal, kolik to stálo. Jde spíš o to, jak dlouho by to trvalo. :-)
Dobu mi dalo, než jsem posháněl materiál (tedy spíš vymyslel, co je nejvhodnější a to pak příležitostně někde v Baum.. či Obi atp. nakoupil. A pak řezal, vrtal a šroubkoval... Jen matroš vyšel na dost korunek, je to celé AL a použitý je např. kryt průduchu v ceně přes 500Kč, jekl a I+L profily. Lodní hřídel, servo, diody, konektory. Navíc to vše má protikus i na autě, tedy je nutno promyslet, jaký je to podvozek a jak vše zabudovat tak, aby to fungovalo. Cena tak mezi 2-3000. Doba dodání....????ťažko povedať.

vlek

(domas, 28. 9. 2010 13:40)

hele kdybys měho vyrobyl kolik byto stálo??

add. vlek

(Petr, 23. 9. 2010 21:50)

Ne, vlek se nedá nikde koupit. Alespoň tenhle. Je to čistá domácí práce - originál. Navíc na to neexistuje ani plánek. Je to tak od oka, aby to mělo rozměry pro vožení aut 1:10. Vzorem byl skutečný vlek, ale není to detailní práce, podřízená funkčnosti a mým technickým možnostem.

vlek

(domas, 23. 9. 2010 21:42)

caw prosím tě dá se někde koupit ten vlek ????

add vlek

(Petr, 18. 1. 2008 19:43)

Doplnění: měl jsem na mysli jištění šroubů, ne lepení ploch.

add vlek

(Petr, 18. 1. 2008 19:39)

Doporučil bych (po zkušenostech z vrtulníků) použít nějaké jistící lepidlo, třeba některý z LOCTITE. Otřesy při jízdě uvolňují spoje. Oceňuju rychlý postup :-))

Vlek

(David, 18. 1. 2008 19:33)

Spojuji to šrouby se zápustnou hlavou M 2,5 x 8 mm. Nikdy bych nevěřil, že to bude tak pevné. Zrovna řeším nájezdy.

add dotaz

(Petr, 17. 1. 2008 22:26)

Jejej, to si už nevzpomínám, ale myslím, že to bylo u Š-Hobby Hradec Králové. Fakt přesně nevím. Mám to už asi 3 roky.

dotaz

(Zdeněk, 17. 1. 2008 18:55)

Zdravím Vás. Chtěl bych se zeptat kde jste sehnal karoserii Forda F150 mě se jí nepodařilo zatím sehnat

add vlek

(Petr, 16. 1. 2008 23:03)

těch profilů je řada, opravdu už nevím, kde jsem jaký nakoupil či našel. Světlost podvozku co nejníž, ano, to je správná cesta. Já vycházel z toho, co jsem měl k dispozici, snížil co to šlo aby najelo to co máme a pak už neřešil. Držím palce aby stavba zdárně pokračovala. PS: čím spojuješ?

Vlek

(David, 16. 1. 2008 20:55)

Zdravím,
tak jediné co se mi podařilo sehnat byl typ U 10 x 8 mm. Stavba začala. Mřížka z Hornbachu je značka ideál. Jediný problém který jsem však zlistil byl ve světlosti podvozku abych mohl naložit i auto s níže posazenou kastlí. Podařilo se mi sehnat kola z Mini Coopera 1:10 od Tamiye kola jsou totiž v průměru o cca 7 mm nižší. Prozatím je mám posazeny na držácích kol z TL-01. Tudíž světlost vleku je na 38 mm. V plánu mám ale uložení osy kol v kulatině na ložiskách kdy bych se mohl dostat na nějakých 33 mm.

Odpověď to David

(Petr, 12. 12. 2007 15:21)

Nejsem si jist, zda jsem výše popisoval jekl 6x6. Použitý změřím a uvedu míru. Každopádně všechny profily pochází z marketů Hornbach, Baumax nebo Obi.

Vlek

(David, 12. 12. 2007 11:57)

Zdravím Vás. Vlek se mi moc líbí. Dávám 1. Kde jste sehnal (dutý) jekl 6x6 mm? Nejmenší co jsem sehnal je 8x8 mm a navíc plný. Což je z důvodu váhy nevyhovující. Děkuji.

Odpověď to Jakub

(Petr, 10. 12. 2007 22:21)

Brzdovky jsou přes el. modul z produkce Š-Hobby Hradec Králové. Svítí při snížení / přerušení dodávky proudu z réga do motoru. Na zpátečku je taky el. modul. Zasunete (připájíte) a jedem. Gondoly světel najdete tady: http://www.mujweb.cz/www/p-model/ v sekci DOPLŇKY. Svítí to báječně. Rampa ja z Al trubky pr. 6mm.

Brzdovky

(Jakub, 10. 12. 2007 16:12)

Dobrý den.
Píšete že model má brzdovky, tak by mě zajímalo kde ste sehnal signál co je rozsvítí (předpokládám že je to automaticky) konkrétně mi jde o to jak rozlišit ze signálu pro regulátor jestli je to brzda nebo zpátečka. A ještě kde se dají sehnat ty světla co jsou na rampě (za kabinou)

Děkuji