Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kabina Maxir

5. 3. 2007

Krátce po tom, co jsem Maxira uschopnil k letu, jsem přes bazar koupil kabinu LaHeli. Byla z druhé ruky, mírně poškozená popraskáním. To spravilo trochu tmelu, ale pak bylo potřeba kabinu barevně upravit, to aby vlásečnice tmelu a pozůstatky broušení nebyly vidět. Mipo mi nezištně poskytl rady a fotky jak na usazení mechaniky do trupu. Jednu z jeho fotek jsem využil k základnímu grafickému (?) návrhu. Výsledky lze vidět v galerii.

Tady je mnou zvolený postup:

Rozborka vrtulky a příprava nového táhla, odstranění vzpěr, podvozku, odtranění otřepů na skořepině trupu atd. Výsledkem je mechanika s trubkou, která se prostrčí do ocasu.

Na kabině je poté nutno vyznačit místa pro vrtání děr na podvozek a táhlo ovládání vrtulky. Někdo podvozek zapustí, já to vyřešil podložkami z plastové desky cca 3mm síly a delšími šroubky. Zadní podložka je vně a přední uvnitř trupu. Táhlo asi musí jít jen venkem a chce to osadit 2mm uhlíkem. Vyndat, vyvrtat, začistit, vyzkoušet a zase vyndat. V této fázi jsem ladil nastavení vrtulky na Normal mode gyra MS-44 a nulu na trimu.

Grafický návrh byl zpracován a tak jsem přistoupil k opracování povrchu. Kabina je z výroby připravena na to, že zůstane v bílé barvě. Je dokonale hladká a barva má trable se na ní udržet. Já její zadní část lehce jemným smirkem přebrousil očistil technickým benzínem a bez dalších úprav černě nastříkal. Ani to nestačí a barva oprýskává. 

Přední část - vlastní kabinu jsem po přebroušení a odmaštění nastříkal základem na plasty. Výsledek byl z hlediska stálosti daleko lepší, ale je to asi na úkor váhy. Na dokončení jsem použil barevné samolepící fólie, takže jak vidno, váhu jsem moc neřešil. Základ váži okolo 48g a moje provedení má 56g.

Zkušenosti z provozu:

Na kabince mám zevnitř 3 spony (?), které vcelku spolehlivě přidržují předek na určeném místě. Je však třeba ho fixovat proužkem lepící pásky v horní partii. Je to spolehlivé a vcelku rychlé. Motor je asi dobré umístit vpředu (to nemám a nevím co to provede s těžištěm) to proto, že je občas třeba měnit pastorek a vzadu je špatný přístup. Já to vyřešil tak, že jsem vyřízl díru dospod trupu a motor při výměně pastorku vyndávám tudy. Byly ovšem třeba i manipulační otvory na bocích kvůli šroubkům motoru. Zakrývá je  polep fólií. Kvůli chlazení akumulátorů, jsem do špice trupu vyřízl další dva otvory - vyfotím časem.

Z trupu se tak stal tak trochu Ementál, ale všechny otvory mají své opodstatnění a plní  potřebné funkce dokonale.

1.10.2007

Kabinky se mi začínají kupit do zástupu. Tahle, co o ní čtete, dostala nežádoucí a neopravitelné otvory do ocasní části. Listy rotoru toho umějí víc než jen vztlak. Ale to jako správní vrtulníkáři znáte. Na zpracování čeká žlutě probarvená laminátová. Musím a chci to vymyslet designově tak, aby se předky daly zaměnit a vzniklo pokaždý něco koukatelnýho, ale jinýho. Určitě vyzkouším zasklít okna. Nespěchám. Hlinsko bývá až v únoru.

Video z Hlinska:

 

O kabině Bell 427 píšu na jiném místě. 

 

Náhledy fotografií ze složky Kabina LaHeli Maxir

Komentáře

Přidat komentář
Kontrolní kód Přehrát audio kód

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář