Jdi na obsah Jdi na menu
 


Easy Star

8. 10. 2007

V RC modelech asi vždycky budu chtít vyzkoušet něco nového. Objevil jsem vodu, silnici a teď, konečně, i vzduch. Sic nejsem žádný letec, přesto nabízím drobné dvouminutové video jako ochutnávku pro následující čtení.


Fáze rozhodovací (typ modelu)   "o tom, že to bude éro už rozhodnuto bylo"

Po pokusu s Blbýskem a následném nezdaru jsem to nevzdal a mazal do nejbližšího obchodu pro EPP model. Měl to být buď Easy Glider (EG), nebo Easy Star (ES). Výbavu jsem měl a věděl jsem, že chci ovládat i křidélka. Jsem novic a tak potřebuju něco, kde (krom draku) netrpí pohon. EG má motor vpředu a já počítal, že občas žuchnu. ES zas nemá křidélka. Je však pro mé začátečnické pokusy určitě vhodnější. Dal jsem na radu p. Krásenského (prodejce) a vzal Easy Star.

Fáze stavěcí

Jak jste mohli v jiných příspěvcích postřehnout, nejsem extra stavěč. Snažil jsem se proto dodržet stavební návod. Přesto mě neminulo několik inovací. Místo Permax 400 motoru jsem zamýšlel použít E-max stříďáček dodávaný p. Budínským. Je to oběžka, tak přišla ke slovu improvizace a celá montáž byla nakonec jednodušší, než jsem čekal. Z rozbitého Blbýska jsem motor vyndal i s překližkovým ložem, trochu přibrousil rohy u horní části, pájkou prořízl drážky v trupu, nasunul a zalepil. Předtím byl samosebou pájkou zvětšen i prostor pro motor. Stačilo ubrat výstupky na nichž má držet přilepená 400. Prodloužení vodičů motoru je věcí rutiny. Následovalo lepení ostatního dle návodu. Serva, páky, bowdeny jso také tak, jak doporučil výrobce. Za dva podvečery bylo slepeno a nastaveno.

Nastala fáze křidélka. Ovládat jsem chtěl dvěma servy. Na výliscích křídla jsou kruhové prolisy.  Ty jsem využil k tomu, abych zapustil serva do křídla. Technologie zapuštění není ničím převratným - obkreslil jsem serva, nařízl o 1 mm menší obrys lámacím nožem nastaveným na hloubku serva a poté vypálil pájkou (jen místo, kde se serva jinak šroubují zůstalo jen nakrojené), nakonec jsem opatrně zarovnal dno. Serva drží jak přilepená, ale jsou na volno, jen překrytá lepící páskou. Až v této fázi jsem si všiml, že podobný prolis je i ve směrovce. Pročpak tam asi jsou???  :o))) (nejsem si jist, zda o tom v návodu není zmínka)  Vlastní křidélko je uděláno podle vzoru výškovky a směrovky. Na RcGroup diskusi je to řešeno elegantněji a příště použiju toto. Rozměr křidélka je 30x3 cm a mohlo být asi i širší. Zvolil bych i cenťák navíc. Serva jsou malá GWS. Jejich kabílek dal akorát k místu, kde lze z trupu vytáhnout protikus aniž by se zasahovalo do trupu. Sice je konektor venku vidět, asi ani aerodynamice neprospěje, ale funguje to. 

Vyvážení a instalace zbývající elektroniky je klasikou stejně jako nalepení samolepek Nastavení kormidel jsem udělal dle návodu. Z pilnosti jsem přidal větrací otvory kabiny, aby elektronika mohla volně dýchat. Motor se hřeje minimálně, ale taky mu chlazení udělám. V původní konfiguraci chlazení je. 

Použitá elektronika

K ovládání použiju svojí FC 16. Začínám ji po letech objevovat a zjišťuju to množství funkcí o kterých jsem doteď neměl potuchy.

Palubní aku     - 3S Li-poly 900-1000 mAh.(Kokam , E-power) 

Regulátor        - Pulso 33A    (BEL)

Motor             - E-Max 2812     (BEL)

Přijímač           - Jeti Rex 5 plus

Serva              - 2x Hitec HS81; 2x GWS mikro

Vrtule             - 6x5 GWS / GWS drnčí, chci zkusit APC 7x5 zmenšenou na 6x5

Letový čas a projev už s APC(posuzuju z pozice nezkušeného pilota!)

                      - motorový let cca 6 min (vystačí na 4-6 stoupání k hranici viditelnosti)

                      - celková doba letu se pohybovala kolem 20-30 minut 1 let

           Letový projev hodně záleží na baterkách. Kokamy mám nové 2 sady a s těmi je ES schopen stoupání cca 45 stupňů. S ostatními sadami sice také, ale jen chvíli a pak se unaví. Z akrobatických prvků se snažím o přemet (loping?), překrut, let na zádech s vytažením do horizontálního letu, vývrtky a souvraty. Vše ve výšce - bojim, bojim. Havárii jsem zatím nezkusil, jen dvě tvrdší přistání. Žádný náznak škod.

Příhoda pro ty, co dočetli až sem:

Po razantním stoupání ve vzdálenosti asi 70 m (výka i vzdálenost po zemi) najednou vše vypnulo. Tipoval jsem ztrátu signálu ale buď vypla nějaká tepelná ochrana (regl byl teplý), nebo ochrana baterek. Neřízený let v podobě houpačky kupodivu skončil perfektním přistáním. Přidal jsem chlazení prostoru elektroniky - vpředu vstup, výdechy pod křídlo - hlídám co to udělá. Je klid, baterka i regl jsou studený. Stejně tak i motor i když ten chlazení nemá. 

Později jsem zjistil, že regulátor bez varování vypne při dosažení hranice vybití. Žádný omezení výkonu - Bác a jdeš dolů sice serva fungujou, ale když k tomu dojde ve svíci ne moc vysoko nad zemí, jsou palce na stržení.. Musím se mrknout, zda se nedá nějak nastavit, ale myslím, že ne. Toto však nebyla příčina předchozí příhody, serva mlčela a régl byl nevysvětlitelně přenastaven!!! Teplota/zkrat ??? víc mě nenapadá.

Resumé

Když jsem to do vzduchu dostal já, nemusíte mít obavy!

 

Náhledy fotografií ze složky Easy Star

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

add Dara

(Petr, 19. 2. 2008 20:02)

Dík za pochvalu. Já jsem letový čas trošku podřídil dynamice letu. A taky tomu, co mám k dispozici. Při troše termiky se dá lítat do omrzení.

Ahoj

(Dara, 19. 2. 2008 19:33)

Taky mám easy stara amám baterie nicmd 2700 7pack alítám stym 45 minut doporučuji
Jsi fakt dobrej