Jdi na obsah Jdi na menu
 


Regatta

25. 4. 2007

Regatta je mou druhou lodí, s kterou jezdím kolotoč seriálů MiČR. Je to sice plachetnice, jenže s pomocným motorem. Její ladné tvary a maximální vhodnost pro třídu F4A mě uchvátily hned jak jsem jí poprvé uviděl. Velká placka kýlu, nízko položené těžiště, možnost provozu na plachty to vše mě přesvědčilo. Vídal jsem jí na závodech již značně oježděnou, ale výborně plující.

Pak se stalo, že jsem přijel ke kamarádovi a on povídá: "Dal mi sem jeden kolega modelář nějakou ruskou stavebnici plachetnice ať to nabídnu k prodeji, nevěděl bys o někom?" a na stůl vytáhl krabici s Regattou. Oči mi zajiskřily a protože nejsem obchodník, ani jsem nesmlouval. Prodáno/koupeno! Ještě chvíli jsme se rozplývali nad kvalitou výlisků (kamarád je odborník) a pak hajdy domů.

Do práce na sestavení jsem se pustil velmi brzo. Důležitým momentem pro plavební schopnodti tohoto modelu je zachování roviny kýlu. Vzhledem k jeho velké ploše by bylo křivé lepení smrtelnou ránou rovné jízdy. Kýl je lepen ze 3 částí. Dvou polovin a kýlového kormidla. Pokud by si chtěl někdo vyhrát šlo by toto kýlové kotmidlo udělat funkční a asi by se podstatně zlepšily vlastnosti při plachtění. Pro můj účel bylo třeba jej však řádně zafixovat. Celek kýlu se pak naplní závažím a zalepí ke gondole trupu. Závaží - ocelové kuličky je vhodné prolít epoxydem aby "necestovaly". Kormidlo jsem použil to ze stavebnice a funguje dodnes.

Technologie stavby je stejná jako při stavbě kitu. Ve stavebnici je vše potřebné, včetně bižuterie. Kvalitní jsou výpletové šňůry, horší je to s oky úchytů šňůr na palubě. Přímo za tragický považuju plastový stěžeň. Já použil část laminátového rybářského prutu (cca 300,-Kč? za obyčejný prut). Výlisky jsou opravdu kvalitně zpracovány, detaily prkenné paluby jsou vynikající.

Před slepením paluby a trupu v jeden celek je nutno navrtat několik otvorů pro očka a vybavit vnitřek plachetnice potřebným RC vybavením. Vstup do lodi je totiž po slepení velmi omezen. Já jsem chtěl používat i plachty. Proto jsem se pokusil vestavět i naviák, mám jeden upravený ze serva ST1. Chvíli to fungovalo, ale nedostatečné znalosti v tomto oboru mě požitku ovládání plachet naviákem brzo zbavily. Špatně zabudovaný systém jsem brzy utrhl. Snad jindy.

K RC výbavě:  Přijímač Jeti Rex 4 kanál, 1x standartní servo, aku 6ti článek SC, motor Speed (Permax) řady 400. Jako lodní vrtule je použit vyřazený dvojlist od FSR Eco. Regulátory používám už jen Mtronics MARINE ECO. Mají příjemné vlastnosti a rychlý přechod mezi chodem vpřed/vzad. Máme tedy vybaveno elektronikou. Palubu a trup jsem k sobě slepil silikonem, pojistil přiloženým gumovým límcem. 

Jízdní vlastnosti. Tato loď vyniká vysokou mírou setrvačnosti a při tom zachovává přímou dráhu. Boční odpor kýlu výrazně omezuje vybočení při dobržďování v doku, ale chce to nebýt příliš rychlý. Tentýž odpor kýlu a příliš vpředu posazený stěžeň způsobují to, že loď proti větru nelze otočit a je tím znemožněno křižování. Tato vlastnost by se asi zlepšila výše zmíněným kormidlem na kýlu, případně přesunutím stěžně víc ke středu lodi. Nicméně plachtění s naviákem i bez něj možné je, jen je třeba si v obratech pomoci motorem.

Za dobu provozu doznal model několik úprav. Především jsem nahradil plastová očka očky kovovými, k palubě šroubovanými, odstraněno bylo plastové zábradlí, velmi trpící při přepravě. Při závodech používám jen stěžeň bez oplachtění. Osvětlení na noční jízdy používám mobilní :o).

15.8.2008

Letos proběhla generální oprava a renovace. Neobešlo se to bez potíží s barvou, kdy po nástřiku metalickou barvou přišla vrstva laku.  - A děly se věci :-)!!!  Do rána se z krásné modré metalízy stala mokvající zbobtnatělá a hnusná hrouda. Následovalo tedy velmi pracné odstraňování barvy až na plastový trup. kytování a nové stříkání. Není to to, co bych označil za bezvadné, ale snad to není odporné.  Paluba dostala žluté doplňky, dotvořil jsem zábradlí kompletně v kovu. Je bytelné, hodilo by se i pro TugTowing. Úprava proběhla i v podpalubí. Vrátil jsem tam již dříve zkoušený naviák ze serva ST1. Tentokrát jsem ale použil ozubený řemínek z tiskárny, který je natažen po celé délce lodi a k němu je připevněna nit od ráhna. Funguje to, nezamotává se!! Vyměnil jsem také původní kormidlo. Původně jsem použil stavebnicové. Nebylo špatné, ale futro hřídele bylo už vyšlochtané a trošku jím sákla voda. Nové kormidlo dostalo dravější tvar. Je delší a mírně užší. Funguje dobře.

Úspěchy modelu (pokud se to tak dá nazvat či označit)

  • srpen 2006       (1. místo v nočních jízdách v Jablonci n/N)
  • rok 2007          (Mistr ČR ve třídě F4A)
  • rok 2008          (6. místo ME - Pabianice - PL -vinou mořeplavce :-))  )

  

 

Náhledy fotografií ze složky Regatta

Komentáře

Přidat komentář
Kontrolní kód Přehrát audio kód

Přehled komentářů

add poznámka...

(Petr Hlava, 15. 8. 2008 17:33)

Ano, Grenadu si pořídil kolega z klubu. Když jsme ovšem porovnali kvalitu výlisků byla jeho stavebnice evidentně plagiátem. Ta má se kvalitou blížila kitu, ta jeho se ani tak netvážila. Asi tak 50% kvality té mojí. Dotď obdivuju, jak se kolega s výzvou popral a vydupal z toho líbivou plachetní jachtu s pomocným motorem.
Paměť slouží dobře, délka je 77 cm.
Ale zpět k historii - dík za poznámku a nadhození tématu. Já pro změnu objevil na půdě kamaráda několik starých modelářských plánku a mezi nimi i plachetnici podobného ražení. Tvar trupu, asi metr rozměru a možná že bude na plánu i datum. Podívám se a sdělím podrobnosti o tom modelu.

Poznámka k modelu Regatta

(Jan Kubeš, 11. 8. 2008 20:05)

Tento model znám již velmi dlouho, někdy v polovině osmdesátých let se u nás objevila navlas stejná stavebnice s názvem Granada jestli mě paměť slouží tak délka byla něco kolem 75 cm. Kamarád si trup překreslil, zveětšil na 1 metr a vyrobil kopito a následně i laminátový trup. To že loď drží linii, není ani tak kýlem, ale hlavně tvarem trupu. Metrová verze má ještě lepší nautické vlastnosti než menší originál. Bylo by toho k napsání mnoho, ale paměť již neslouží i když model ve větší variantě má kamarád stále více než 20 let a stále jezdí skvěle.
Pro případné dotazy moje adresa honza.kubes@volny.cz Nashledanou